Friday, May 24, 2013

Kawal BERAT Badan Anak-Anak


Assalamualaikum & salam 1 Malaysia semua.. Apa khabar?? Harap2 sihat la yer.. Sebelum ni saya asyik share tentang kesihatan majoriti untuk dewasa kan... TAPi kali ni sya baca majalah iSIHAT APRIL 2013 tentang fakta DIET untuk "bantu anak2 mengawal diet" . So, nak jgk share untuk jaga ksihatan anak2 or kanak2. Terutamanya kanak2 sekarang cepat sgt obesiti kan? 
JOM sya nak share tips untuk kawal berat badan anak2 or kanak2.. Yang dah ada anak 2 ok la... Follow this tips yer... hehehe.. 


Makanan ringan
1) Kurang Ambil Makanan Ringan 
- Kajian mengatakan kanak2 yang lebih berat badan akan makan 34% lebih kalori makanan ringan. So, tugas kita sebagai ibu bapa perlu halang mereka ambil makanan ringan yang lebih lemak & gula.

2) Benarkan Mereka Bermain
- Main permainan yang keluar peluh. Kalau bawak mereka jalan2 kat taman pon dah tentu mereka berkejaran bermain. Mesti keluar peluh kan. Ibu bapa yang selalu bagi mainan video kat anak2  tu, elakkan lah. Permainan mcm tu hanya duduk ja, xda pon keluarkan peluh. Bagi mereka aktif di kawasan luar rumah.



Contoh Susu Rendah Lemak
  
JANGAN Berlapar Sebelum Tidur
- TAHUKAH ANDA?? meninggalkan makan malam bukan cara yang betol untuk berDIET, tapi akan bantutkan usaha kawan2 nak kurangkan berat badan saja. Jangan la kawan2 bimbang, usaha nak turunkan berat badan xkan terjejas kalau makan malam. TAPI kena juga buat pilihan yang bijak. Apa pilihan bijak tu?? Haa, elakkan ambil karbohidrat pada lewat malam ya, TAPI ambil makanan dari sumber protein. Susu Rendah Lemak adalah TERBAIK diambil sebelum tidur. 



Buah Delima
Buah Delima Bakar Kalori
- DELIMA bantu bakat lemak , juga bantu kurang radang dalam tubuh kita. Selain itu juga kawan2, delima ini juga bantu kurangkn penyakit lain seperti risiko jantung & kanser. Kajian pon ada kata yang delima nie kalau selalu makan delima, dapat cegah obesiti & diabetes. Yala, kalau kita pikir balik, buah delima ni kan manis original, ok laa untuk badan. xpayah tmbah gula lgi. Gula banyak2 bahaya pada kesihatan.




 Cuba2 la yer. Kita Hanya Merancang. Allah akan Tentukan,.. :)



No comments:

Post a Comment