Saturday, May 18, 2013

Sakitnya MIGRAIN


Migrain?? Sakit kepala?? sama x yer antara migrain dengan sakit kepala?? conpius2.. Saya pernah alami sakit kepala, tapi biasa saja. Kalau migraine rasanya lebih sakit dikepala. Btul x?? Jom saya kongsikan info2 tentang migrain.

Tak dinafikan la migrain ataupun sakit kepala ni selalu berlaku dikalangan pelajar jugak selain individu bekerja. Ye x kawan-kawan?? Kenapa yer pelajar selalu sakit kepala?? Mari saya bawakan kawan-kawan sedikit sebanyak maklumat migrain ni yer...

Apa iu MIGRAIN?? Migrain adalah sakit kepala yang menyakitkan, berdenyut-denyut dan berlangsung antara 4-72 jam sehinggakan seseorang itu xdapat nak melakukan kerja sepanjang hari. Namun, menurut kajian pakar, migraine tidak mendatangkan kesan jangka panjang yang serius. Sakitnya kepala sampaikan xdapat nak lakukan kerja harian. 



Penyebab Migrain??
- Menurut kajian, migrain boleh disebabkan beberapa faktor. Pada asasnya jika berlaku migrain, saluran darah akan berkembang & menguncup. Itu la yang sebabkan kita berasa sakit kerana berdenyut-denyut.
- Sesetengah ada yang beranggapan migrain juga berpunca dari perlakuan kita seharian seperti sebagai pelajar yang memikirkan assignment banyak dan suka bertangguh buat last minute.
- ada kalanya migrain ini disebabkan dari keturunan, jika ibu pernah alami migrain, akan diikuti oleh anaknya.



Tanda-tanda Migrain??
- Rasa sakit kepala yang berdenyut-denyut ( throbbing headache ) pada sebelah kepala dan rasa loya.
- Sakit kepala kedua belah.
- Penglihatan individu itu akan menjadi kabur sementara bila mana melihat cahaya,jadi silau mata.
- Kadang kala seseorang itu boleh rasa aura melihat bintik-bintik, gelombang cahaya atau pancaran cahaya didepan mata.
- Tangan, bahu & muka akan jadi kebas akan berlaku dalam 30 min sebelum sakit kepala.



Cara Merawat??
- Migraine biasanya dirawat dgn ubat tahan sakit. Ianya boleh didapati di farmasi. Namun jika ianya tidak berkesan, haruslah berjumpa dgn doktor untuk rawatan lanjut. Migraine juga boleh dikurangkan dengan mengelakkan pengambilan cheese, coklat dan MSG.. Tidur juga akan kurangkan sakit kepala.







DOA UNTUK KAWAN-KAWAN. KITA HANYA MERANCANG.. :)

                                            




No comments:

Post a Comment