Sunday, May 19, 2013

Ouuchhh ULSER MULUT


Jumpa lagi saya di laman blog Lets Care Our Body. Apa kamu semua dapat lepas baca semua info2 dalm blog saya nie?? Dah try apa yang saya kongsikan?? Banyakkan info2 yang kwan2 dapat?? Bagus2.
Kali ni saya nak kongsi lagi pasal kesihatan. Tapi yang ni mugkin penyakit mudah sangat kita dapat.. Ce teka ap?? Yang warna putih dalam mulut tu. Apa ye??
ULSER MULUT... Penah dengar & pernah alaminya?? Sakit x?? Pedih kan? Memandangkan saya selalu sangat kena Ulser Mulut.  Jom jelajah blog saya, nak kongsi tentang ulser. 


 
Apa Ulser Mulut??
- Sejenis ulser yang jadi dalam rongga mulut, warna putih.

Punca berlaku Ulser Mulut??
- Ia selalu disebabkan cuaca & suhu badan yang panas. Dan juga tergigit ketika makan pon boleh jadi Ulser Mulut. Luka sikit pon cepat ja bakteria & kuman datang berkampung, cepatlah jadi Ulser Mulut.


Garam

Macam Mana Rawat Ulser Mulut??
- Tempekkan asam jawa kat tempat ulser. Pedih sikit lah, tapi boleh kecutkan ulser dengan cepat. Boleh juga pakai asam keping @ asam gelugor. Ni petua orang dulu2 bagi. Mak saya suruh cuba.
heheeh.
- Letak garam halus sikit kat tempat ulser.  Saya dah pernah try. Pedih yaaa amaaatt… hahahaha. Tapi mak saya cakap cepat sembuh, memang pon btoi, tpi kena bertahan la masa letak garam tu. 

Selain tu boleh amalkan;
  • Kemam ais dalam mulut, terutamanya ditempat ulser tu.
  • Banyakkan makan betik yang disejukkan terlebih dahulu.
  • Banyakkan minum air kosong.
  • Minum air barli suam.
  • Minum air gula batu.

 
Ubat Ulser Mulut
Kalau ulser tu degil juga lagi, pergi ja lah klinik…biasa doktor akan suggest oral aid atau bonjela. Lepas pedih kali pertama try letak garam, xbuat dah. Terus g jumpa doktor. Memang doktor bagi ubat bonjela macam krim letak kat tempat ulser.

Ok selamat mencuba!!


No comments:

Post a Comment